torsdag 21 juni 2012

Garnspan och ömma fötter

I går var jag i Köpenhamn. Först vinkade jag av dottern på Kastrup och sedan åkte jag vidare in till stan för lite strosande.
Först till Uldstedet där ja plockade på mig lite Rowan fine lace och Rustik naturgarn (råsilke och bomull) från Karin Noe.
Sjal, kanske??

Sedan till Strikkeboden, en liten butik på hörnan ett kvarter från Uldstedet. Inte lika välsorterad, men ett garn som är en blandning av merino, bomull och opossum måste man ju prova. Jag funderar på fingervantar. 


Slutligen en vända till Sommerfuglen.


En härva Bamyak från Lotus Yarns. Garnet består av 75 % yakull och 25 % bambu. Det är det mörka garnet på bilden. Jag stickade ett par vantar och par halvvantar i det garnet för ett par år sedan och blev överförtjust. Varmt, mjukt, hållbart. Halvvantarna har vandrat sin väg till en annan ägare, men jag vill ha ett par egna i garnet, så jag blev verkligen glad när jag hittade det på Sommerfuglen.

Och så köpte jag en härva Caya, också från Lotus Yarns, 70 % yakull och resten babykamel. Ännu mjukare än Bamyak!


Jag gillar ju att använda många färger i stickningar, vilket kan bli lite dyrt, men på Sommerfuglen har man gjort små inspirationspaket där man lagt ihop mindre nystan i tunt ullgarn i olika färger. 150g, ca 800 meter totalt. Kan bli nåt!

Idag har jag ömma fötter, men det var det värt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar