tisdag 9 januari 2024

Halskragen Svarte

 I förrförra inlägget nämnde jag halskragen Svarte, som jag släppte mönstret till i somras. Den har en bakgrundshistoria, som jag tänker berätta om i det här inlägget.

År 2020 skulle det bli en vävmässa av det större slaget i Halmstad, Svenska Vävrådets stora mässa, som återkommer vart tredje år. Inte bara vävare blev inblandade, utan även garnfolk i största allmänhet. Jag fick en idé till en kollektion mönster på stickade alster med inspiration från olika vävtekniker. Men så kom pandemin, vävmässan blev inställd och jag tappade styrfart med min kollektion. Vävmässan blev av 2022, men vid det laget hade jag släppt idén, även om jag hade ett par mönster och plagg klara.

När jag skulle sticka halskragen Svarte, hittade jag garn i rätt kvalitet och rätt färger hos Skew Yarns, Skew no 3. Jag började sticka, men tappade som sagt styrfart. För snart ett år sedan undrade Johanna på Skew Yarns hur det gick, och då tog jag fram den halvfärdiga halskragen, och färdigställde både den och mönstret.


Flerfärgsmönstret på halskragen är inspirerat av ett förkläde, som det har sagts mig att min mormorsmor vävde, någon gång kring sekelskiftet 1900. Förklädet är vävt i rosengång i syntetfärgade garner. Färgerna har säkert varit starkare ursprungligen, men jag tyckte att det var roligt att återskapa känslan av färgerna i det slitna förkläde som idag ligger i mitt linneskåp.


Men varför heter då halskragen Svarte? Jo, min mormorsmor bodde i Svarte, strax utanför Ystad. 
Mönster och kit till halskragen finns att köpa hos Skew Yarns. Garnet i kitet är ett icke superwashbehandlat merinoullgarn, handfärgat av Johanna. 






Hur gick det då de andra idéerna för kollektionen? Jo, det ligger ett halvfärdigt par handledsvärmare, ett par vantar och en mössa i idélådan. Kanske dags att fixa till dem också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar