torsdag 10 juli 2014

Att utmanas av ett garn / To be Challenged by a Yarn

Under ett par års tid var jag medlem i olika garnklubbar hos Natural Dye Studio. Ett resultat av det är att jag har ett antal udda härvor i olika härliga färger och kvalitéer. Och eftersom en av tankarna med en garnklubb är att du ska bli överraskad, så händer det också ibland att man sitter där med en härva som man av någon anledning inte är så förtjust i, eller som man gillar, men som man inte vet vad man ska göra med. Det har hänt att sådana härvor har hamnat i garnlotterier, förhoppningsvis någon annan till glädje. Det här inlägget handlar om ett sådant garn, som jag istället har bestämt mig för att göra något av.

Jag är rent generellt inte särskilt glad för garn som skiftar mycket i färg, i synnerhet inte om det byter färg väldigt ofta. Det finns garner som skiftar väldigt långsamt över en härva, t.ex. Norogarnerna, och det fungerar betydligt bättre. Det här garnet från NDS, är i en härlig kvalitet, tjockt, entrådigt, liknar Manos Silk Blend litegrann, men jämnare. Men det skiftar färg ofta, och i en färgskala och färgblandning som jag inte brukar välja. (Bilden gör inte garnet riktigt rättvisa, det är mer grönt i det på riktigt)


Nu har jag i alla fall antagit utmaningen att göra något av den här härvan. Det går inte att låta ett garn i den kvalitén förbli ostickat, känns det som. Jag dök ner i en annan garnlåda, och lyckades till slut hitta rester av ett annat garn från NDS vars färg finns med i min flerfärgade härva. Restgarnet är av en lite tunnare kvalitet, men inte värre än att det ska kunna fungera.


Jag har en idé, återstår att se om verkligheten kommer att överensstämma med bilden inuti min hjärna. Och om det ens kommer att bli snyggt.
Fortsättning följer.

I've decided to challenge myself to make something out of a skein of yarn that has been hanging around for some time. I had it in a Natural Dye Studio yarn club and it's to variegated for my taste and also not in any colours I usually select. I found som leftover yarn in my stash and now I'll try to make something out of it. I have an idea, but if it will turn out well, I don't know. 
To be continued.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar